Sprzedając nieruchomość z pomocą biura nieruchomości uzyskujemy dostęp do szeregu korzyści. Agencja zadba o pozycjonowanie naszej oferty, aby była widoczna na wielu portalach internetowych, o właściwe zaprezentowanie mieszkania i profesjonalne zdjęcia, o kwestie prawne i wszelkie formalności, ale także w większości przypadków pomoże w negocjacjach i uzgodnieniu najkorzystniejszej dla obu stron ceny. W zależności od tego na jaki typ umowy się zdecydujemy, możemy liczyć na wiele więcej usług, jednak należy pamiętać, że agencja nie robi tego za darmo.
Wynagrodzenie za usługę
Każdy agent nieruchomości, który się z nami skontaktuje, już w pierwszej rozmowie poruszy temat prowizji. Jest to wynagrodzenie nie tylko dla danego agenta ale także dla biura nieruchomości lub całej agencji. Należy pamiętać, że wynagrodzenie dla agencji pobierane jest wyłącznie za skuteczność, co za tym idzie dopóki nie sprzedadzą naszej nieruchomości, nie zapłacimy nic. Dzięki takiemu modelowi płatności mamy pewność, że agencja robi wszystko aby jak najskuteczniej wypromować daną ofertę i zachęcić potencjalnych klientów do obejrzenia nieruchomości lub chociaż zapoznania się z ofertą. Ponadto przy umowie tzw. “otwartej” jeżeli agencja nie sprzeda nieruchomości przed nami – również będziemy zwolnieni z opłaty. Nikt nie zabroni nam wystawiania ofert prywatnie i promowania bezpośrednio, co znacząco zwiększa zasięg naszej oferty i pozwala dotrzeć do większej ilości zainteresowanych osób.
Wysokość prowizji w Warszawskich biurach nieruchomości
W zależności od tego które biuro wybierzemy oraz naszych zdolności negocjacyjnych ceny wahają się od 1% do nawet 4% wartości transakcyjnej. Tutaj należy wspomnieć, iż istnieją trzy modele pobierania prowizji przez warszawskie agencje.
- Prowizję płaci sprzedający – Jest to model sprzedaży, w którym klient kupujący nie ponosi kosztów prowizji, dzięki czemu chętniej ogląda nieruchomości dostępne w danym biurze, jednak prowizja od sprzedającego jest wtedy stosunkowo wyższa niż w innych agencjach. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że kupujący nie płacąc prowizji dysponuje większą kwotą, co sprawia, że nie będzie próbował obniżyć ceny o te kilka % aby pokryć koszt swojej prowizji dla agencji. W takim modelu cena waha się między 2,8% a 4%.
- Pół na pół – W takim modelu zarówno kupujący jak i sprzedający płacą danej agencji nieruchomości około 2% prowizji. Najłatwiej jest wynegocjować korzystną cenę, ponieważ żadna ze stron nie wnosi argumentu prowizji do negocjacji wiedząc, że druga strona jest obarczona taką samą stawką.
- Koszt po stronie kupującego – Niektóre agencje korzystają z takiego modelu biznesowego, w którym to sprzedający nie ponosi praktycznie żadnych kosztów, zazwyczaj jest to od 0 do 1% od transakcji, jednak w takim wypadku to kupujący płaci kilka % prowizji, co sprawia, że niechętnie zapłaci cenę ofertową lub zbliżoną do niej. Jego podstawowym celem w negocjacjach będzie obniżyć cenę conajmniej o wysokość prowizji, którą zapłaci.
Jak widać niezależnie od modelu biznesowego biura nieruchomości, to właśnie my – jako sprzedający, ponosimy większość kosztów usługi agencji, ponieważ każdy tysiąc złotych, który kupujący odda agentowi, obetnie z ceny, którą może zapłacić za samą nieruchomość. Uwzględniając ten fakt oraz średnią rynkową stawkę prowizji około 2% ceny od każdej ze stron, widzimy, że średni koszt usługi agenta ds. nieruchomości to około 3% od ceny transakcyjnej. Oczywiście możemy wynegocjować dla nas korzystniejsze warunki w zależności od wielkości i ceny nieruchomości a także od rodzaju współpracy na jaką się zdecydujemy. Przy umowach “na wyłączność” wysokość prowizji jest zwykle około 1 pkt. procentowego niżej niż rynkowa, niestety trzeba pamiętać, że przy takiej umowie nie możemy sprzedać samemu takiej nieruchomości (oprócz osób wyłączonych), ponieważ i tak zapłacimy prowizję. Warto więc na umowie zawrzeć osoby, które już oglądały naszą nieruchomość, a także uwzględnić znajomych, rodzinę i krewnych aby agencja nie pobrała od nas opłaty za sprzedaż, której dokonamy sami we własnym zakresie.